kamasz

Így beszélgess a kamaszoddal a bizonyítványáról

Személyiségfejlesztés, , , , , , ,

Bizonyára Benned is megvan az érzés, amikor ott lapul a táskádban a bizonyítványod, amelyet, ha megmutatod szüleidnek, akik jó esetben megdicsértek, ha rossz jegyek is voltak benne, akkor meg leszidtak, és Te meg tehetetlenül tűrted az egészet. Ha visszaszóltál, akkor még büntetést is kaptál. Az is egy jó kérdés persze, hogy mennyire szólj bele a gyerek tanulási szokásaiba, de ez egy másik poszt témája.

Szóval a gyereknevelésnek általában úgy állunk neki, hogy „én nem úgy fogom csinálni, mint a szüleim”. Ez rendben van, de akkor hogy? Aztán rájövünk egy csomó dologra, amikor sorra kerülünk bele ugyanazokba a helyzetekbe, amikbe a szüleink is belekerültek annak idején.

Egy biztos: másként kell a mai kamaszokkal kommunikálni, nemcsak azért, mert már „más világ van”, hanem mert minden egyes beszélgetéssel vagy közelebb hozod magadhoz vagy eltávolítod.

A minap végigkérdeztem a tanítványaimat, hogy mennyire elégedettek a bizonyítványukkal. Egy részük elégedett volt, de volt olyan is, aki azt mondta, hogy egy-két tárgy sikerülhetett volna jobban is. Aztán az elégedetlenekkel elkezdtem arról beszélgetni, hogy mitől lehetne jobb jegyük a rosszul sikerült tantárgyakból. Persze általános dolgokat mondtak, jobban kellene figyelni, megcsinálni a házi feladatokat, feltölteni őket időben stb. Volt olyan, akivel konkrét tervet állítottunk fel, hogy mitől lehetne jobb 2. félévben a bizije. Na. Erről fogok ma írni, hogy lehet(ne) ezt jól csinálni. Persze, semmi sem szentírás, nincs kőbe vésve semmi. Csak a cél. Ha a cél jól megvan határozva, akkor már csak az odavezető utat kell jól kidolgozni, különben menetközben elvész a motiváció.

HA JÓ BIZONYÍTVÁNYT VISZ HAZA A KAMASZ…

Ha a kamaszod jó bizonyítványt vitt haza, mindenképpen dicsérd meg, és erősítsd benne a tudatot, hogy ezt ő érte el. Használj pozitív megerősítést, erről itt olvashatsz bővebben.

HA ROSSZ BIZONYÍTVÁNYT VISZ HAZA A KAMASZ…

  • Semmiképpen se szidd le! Ahogy fentebb írtam, minden beszélgetéssel közelítetek egymáshoz vagy elátvolodtok egymástól.
  • Beszéljétek át, mi vezetett a bukásig!
  • Koncentráljatok a jövőre! Tűzzetek ki egy nagy célt, mondjuk, a 2. félévben egy teljes jegyet javít.
  • Bontsátok le apró lépésekre: sokszor azért nem tudnak jobban teljesíteni a kamaszok, mert nem tudják, hol kezdjék el (főleg a figyelemzavarral küszködők).

A másik, hogy segíteni kell őket, hogy ne vesszenek el az apró részletekben: töltsék le a telefonjukra a Google Tasks alkalmazást, amelyben a napi vagy heti aktuális feladataikat ütemezhetik. A másik applikáció a Google naptár, amelybe beírhatják a témazárókat, de úgy, hogy az alkalmazás már egy héttel korábban figyelmeztessen a dolgozatra való készülésre. Egy nappal korábbra tenni egy témazáróra való felkészülést nem túl jó ötlet.

  • Adj neki pozitív megerősítést, hogy milyen jó, hogy meg tudtátok együtt beszélni, és nem veszekedés lett a vége.
  • Később többször nézzetek rá, hol tart a lépések megtételében!
  • Buzdítsd a tanár vagy okosabb osztálytársak felkeresésére, ha nem ért valamit!

Ha pedig együtt akarsz vele tanulni, hallgasd meg Petkes Csaba tanulásmódszertani szakértővel készített interjúmat!

Tartsuk a kapcsolatot!

Szeretnélek tájékoztatni a legfrissebb hírekről és ajánlatokról

Nincs levélszemét küldés! További információért olvassuk el adatvédelmi szabályzatot.

Olvasd el ezeket is!