Így értékeld át a tanévedet
Amikor tanév végén záró tantestületi értekezlet van, mindig elhangzik, hogy értékeljük át az elmúlt évet. De mit jelent átértékelni és hogyan tegyük? Ehhez nyújtok segítséget ebben a bejegyzésben két letölthető segédanyaggal. Azonban nem szeretnék megmondó lenni, inkább azt írom le, nekem mi segít(ett). Átértékelni egy helyzetet, egy folyamatot, vagy egy kapcsolatot azt jelenti, hogy megnézem, hol tartok, mit értem el,…
Mi a szenvedés értelme? 2.
Húsvét vasárnap van, a feltámadás ünnepe. Korábban írtam arról, hogy mi a szenvedés értelme, de meg kell találnunk azt. A mai bejegyzés viszont arra hívja fel a figyelmet, hogy bár a halál az élet része, szükségszerűen következik az életből. Másrészt a szenvedés következménye a feltámadás is. Az élet lezárulása A halálról sokan gondolkoznak úgy, hogy mivel lezárja az életet, és…
Mi a szenvedés értelme? 1.
Nagypéntek, nagyszombat és húsvétvasárnap. A keresztény ember hitének legfontosabb eseményei zajlanak ezekben a napokban. Jézus Krisztus szenvedése, halála és feltámadása. Mi a szenvedés értelme? Jézus ehhez való hozzáállásán áll vagy bukik az életről való felfogása. Az öregedés is jár szenvedéssel, de ez másfajta, mint amit Jézus átélt, és amelyből mi is meríthetünk. Első hallásra nem túl szívderítő a téma, hiszen…
Szent vagy ördög?
Te ismered magad? Ismered a másikat? Mik azok dolgok, amelyek mentén kialakítasz egy képet magadról, vagy a másikról? Mennyire vagy képes/hajlandó megváltoztatni a rólad, vagy másról kialakult képet? Mennyi idő kell hozzá? Bizonyára sokan átéltük a szomorúság érzését – akár a szülőnkkel, a tanárunkkal vagy főnökünkkel kapcsolatban – amiatt, hogy a saját képzeteiket kivetítették ránk, és emiatt elhomályosult igazi valónk.…
Felelősség és szabadság 2. rész
A második részben (az első részt itt éred el) a szabadság kérdését szeretném körüljárni. A két fogalmat kapcsolatában vizsgálom, majd írni fogok arról is, hogy kapcsolódnak ide az olimpikonok, és hogy a szabadság és felelősség hogyan jelenik meg egy segítő kapcsolatban. „A folyónak van medre, vannak partjai,de hát csupa part-e a folyó?Nem éppen ezek a korlátok késztetik-ea vizét arra, hogy…
Felelősség és szabadság 1. rész
Gondolkodtál már azon, hogy mi a két szó jelentése? Gyakran használjuk őket nap mint nap, de ritkán gondolunk bele a két szó mélységébe. És hogy miért foglalkozom ezzel? Először is, mert mindig aktuális, hiszen felelősségünk van egymás iránt, a munkánk iránt, és még ki tudja, miért. Ugyanakkor szabad emberek is vagyunk, de például egy iskolában, egy munkahelyen, de az élet…
Miért félünk a kritikától?
Azt gondolom, hogy mindenki számára hasznos, ha egy kicsit ránéz a reakcióira, amikor kritizálják a tevékenységét vagy mondanivalóját. Az alábbi bejegyzésben néhány reakciót írok, amelyeket meg fogok magyarázni. Aztán valamiféle megoldást is kínálok. Persze, nincsenek százszázalékos módszerek, ugyanis az ilyen helyzetekben két tényezőn múlik a végkimenetel: a lélekjelenléten és a személyiségen. Erikson mondta, hogy minden a gyerekszobában dől el. Vagyis, milyen…
Miért félünk az új dolgoktól?
Amikor változás történik az életünkben, nagyon nehezen tudjuk azokat befogadni, feldolgozni. Pedig a változások új lehetőségeket (is) hordoznak magukban. De ugye ezt előbb el kellene hinni. Miért nem tudjuk elhinni? Ebben a bejegyzésben erre keresem a választ. Félelem attól, hogy elvesztünk valamit Egy gyermek érkezésekor, egy új iskolába való felvételkor, vagy esetleg munkahely-váltáskor rengeteg veszteséggel kell megküzdenünk. Megváltozik például a…
Motiválódjunk, de hogyan?
Ha terveid vannak, egyszerűen tűzd ki a céljaidat, és cselekedj!Nora RobertsHa valaki fél a kísérletezéstől, akkor elkezd vitázni.Én viszont amondó vagyok, hogy ne beszélgessünk, inkább csináljuk!Michael HanekeAki nem vág semmibe, az nem is jut semmire és nem is jó semmire.Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais Sokat hallhatunk a reklámokból, olvashatunk az interneten a fentiekhez hasonló mondatokat, de valóban tudnak-e ránk hatással lenni?…